December 14, 2012

St Catherine's Passage, Tallinn


15;16pm, 20 November 2014

Antara desir angin dan pekat malam; 
sampaikanlah rindu sang pungguk pinggiran pada bulan idaman.

**************************

Sore berlabuh. Katariina Kaik kelihatannya agak tenang dari kebiasaan. 

Ah, mungkin hari minggu dan mampir pula ke penghujung Februari.

Pensil-pensil dikemaskan. Pantas, tangan kecilnya mencapai helaian kertas lukisan yang berselerakan. Disusun bertindih setiap satunya dan digulung cermat. Tube dicapai. 

Lapar. Controvento! 

Langkahnya dipercepat. Seolah melawan jatuh sang dewa bintang. Dingin mula mengigit. Jalan lengang. Melalui St Catherine Passage pada jam begini, sememangnya agak sunyi. Hanya puput angin yang melalu. Sesekali matanya dipejam, menikmati cumbu angin perkenalan musim dingin. Senyum puas terukir pada sepasang bibir mungil tak beroles. Sejuk! 

****************************

Ralf,
Hati aku dah dimiliki.

****************************

Controvento, Katariina Kaik.

Aroma artisan roast memenuhi seluruh rongga pernafasan. Memandang redup sosok gadis genit berjubah hitam dengan bekas pedang tersandang di sisi kiri; Museum of Innocent kembali ke riba. Mata bundarnya menghantar sang perawan ke meja, selang empat, dan melabuhkan duduk.

Pandangannya kaku.

Merenung kosong.

Artisan roast tak terusik. Ditolak langsung.

***************************

Aku tahu.
Aku tahu.

Ralf, kau marah..ya?

Tak.
Aku tak marah. 
Kenapa aku nak marah kau.
Cuma yang aku tak tahu, sejak bila kau mula percaya pada rasa.
Dan Mubs, kau baru je kenal dia.
Cinta dua bulan? Gila

Ralf,
Kau takkan punya sebab dan masa untuk jatuh cinta.
Kun fayakun. 
Dan aku jatuh Ralf.

Mubs,
Lima tahun kau simpan. 
Lima tahun kau bertatih depan aku untuk bangun dari cinta semalam kau.
Lima tahun.
Dan aku, selama mana aku wujud di sisi kau?
Dan dua bulan, kau dah bergadai cinta dan maruah kau?
Mubarridul'ain, kau cinta pakai apa weh?

Ralf!
Stop it! 
Stop it. Please..
Aku sakit Ralf..

Dan aku lagi sakit tengok kau macam ni.
Aku sakit..Mubs.


****************************

Nafas dihela. Panjang. Menolak kerusi ke belakang. Museum of Innocent dicapai.

Dah dua tahun.
Dan aku juga tahu.
Kau masih menunggu, Mubs.


*****************************

“Akan ada satu saat kamu bertanya: pergi ke mana inspirasiku? Tiba-tiba kamu merasa ditinggal pergi. Hanya bisa diam, tidak lagi berkarya. Kering. Tetapi tidak selalu itu berarti kamu harus mencari objek atau sumber inspirasi baru. Sama seperti jodoh. Kalau punya masalah, tidak berarti harus cari pacar baru kan? Tapi rasa cinta kamu yang harus diperbarui. Cinta bisa tumbuh sendiri, tetapi bukan jaminan bakal langgeng selamanya, apalagi kalau tidak dipelihara. Mengerti kamu?" Poyan, Perahu Kertas.

No comments: